koelemmer foto Frank Stolvoort

maandag 18 juli 2016

Kreta oregano destilleren

Gedroogde Kreta oregano Origanum dictamnus
Het Kreta oregano maaisel heeft na ophalen bij Puur Aroma 4 dagen kunnen drogen in de destilleerwerkplaats. Afgelopen zondag heb ik de totale hoeveelheid 5,5 Kg gedestilleerd.
Altijd spannend om een nieuwe plant te destilleren en de geuren en werking daarvan tijdens het destilleren te ervaren.
gevulde destilleerketel
De hoeveelheid Kreta oregano paste ruimschoots in de destilleerketel. Om de plantenmassa aan te drukken heb ik gebruik gemaakt van een koperen rooster. Dit rooster gebruik ik doorgaans bij het maken van hydrolaat.

Ik had van tevoren al het één en ander opgezocht over de olie en te verwachten opbrengst. Er was eigenlijk alleen maar informatie over andere Origanum-soorten, zoals bijvoorbeeld O. vulgare en O.Majorana (Wilde Marjoraan).
destillatieopstelling
Ik wist dus eigenlijk niet wat ik zou moeten verwachten. Voor het opvangen van het stoomdestillaat heb ik gebruik gemaakt van een scheitrechter. Nog voor het eerste destillaat overkwam vulde de destilleerwerkplaats zich met een zwaar kruidige lucht.
begin van de destillatie
Gelijk bij het begin al van de destillatie kwam een redelijke hoeveelheid donker-oranje gekleurde olie mee. Het hydrolaat had een gele kleur.
scheitrechter met etherische olie en hydrolaat
Na 20 minuten destilleren werd de sterk geurige lucht zwaarder en was de optimale ventilatie die we in de destilleerwerkplaats hebben geen overbodig luxe.
Tijdens de destillatie
Opvallend was dat na ruim één uur destilleren er meer olie uit de planten kwam. De geuren werden minder zwaar met nog wel kruidig. Tijdens het destilleren zijn er ook nog andere klusjes te doen. Zo heeft Catharina onze voorraad hydrolaten nog eens goed bekeken en een fles larikshydrolaat aangevuld.
Larikshydrolaat afvullen
Na ongeveer twee uur destilleren, toen er zichbaar geen etherische olie meer bijkwam in de scheitrechter, ben ik gestopt. Heb het hydrolaat afgetapt en de olie verzameld in een kleinere scheitrechter.
Ook hier weer het hydrolaat uitgetapt om uiteindelijk alleen de etherische olie over te houden. 
aftappen hydrolaat
Uiteindelijk hield ik een heel mooi donker oranje gekleurde etherische olie van de Kreta oregano over.
Door de olie in flesjes af te vullen kreeg ik een beeld van de hoeveelheid olie die ik deze zondagmiddag had geproduceerd. In totaal 11,5 mL. De opbrengst uit de 5,5 Kg Kreta oregano was dus 0,21%. Niet slecht als ik dat vergelijk met de waarde voor Origanum vulgare  0,12 - 0,2% die ik vond.
De geur van de olie komt redelijk overeen met de milde oregano-geur die we vorige week roken aan het verse maaisel van de plant. Ik besef dat ik een heel bijzondere en unieke olie heb gemaakt, biologisch en van onder Nederlandse omstandigheden gegroeide planten! Om het belang en de toepassingen van dit soort olie te bepalen laten we de olie op samenstelling analyseren. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten