koelemmer foto Frank Stolvoort

donderdag 14 juli 2016

Sinaasappeltijm en Kreta oregano

Aromatische planten van Puur Aroma klaar voor de verkoop
Deze week belde Frank Radder eigenaar van Puur Aroma mij dat hij de volgende ochtend sinaasappeltijm en oregano ging maaien. Ik heb dezelfde dag vervoer kunnen regelen en ben de volgende dag naar de kwekerij in Margraten gereden om het maaisel op te halen.
Frank ruikt nog eens goed aan de heerlijk geurende vers gemaaide sinaasappeltijm

Frank had niets te veel gezegd over de geur van beide aromatische planten. De sinaasappeltijm, Thymus vulgaris ´orange´ had een heel opvallende frisse zachte geur. De tijm (Thymus vulgaris `compactus`) die ik een aantal weken geleden heb gedestilleerd rook veel scherper. Ook de Kreta oregano, Origanum dictamnus is qua geur veel subtieler en bescheidener dan de andere oregano-soorten.
Chauffeur Toon hielp mee met tijm verzamelen in de zakken
Erg interessant dus om er achter te komen wat met name de sinaasappeltijm voor etherische olie zal opleveren. De Origanum dictamnus komt alleen in het wild op het eiland Kreta voor. Babis Psaroudakis en Janina Sorensen van WILDHERBSOFCRETE destilleren deze wilde plant al sinds 1994. Op hun blog wildherbsofcrete.blogspot.com hebben ze een artikel geschreven van de oogst in de bergen van deze oregano.
Origanum dictamnus in het wild   foto: wildherbsofcrete
Na het verzamelen van het maaisel en het vervoer terug naar de destilleerwerkplaats in Gilze heb ik bij aankomst eerst de hoeveelheid sinaasappeltijm en Kreta oregano gewogen.
Oregano maaisel
Het ging om 5,5 Kg oregano en 32,2 Kg sinaasappeltijm. Beiden vers gemaaid en van biologische kwaliteit! Ik heb besloten om ze een paar dagen te laten drogen in de destilleerwerkplaats voordat ik deze aromatische planten ga destilleren.
Om kruiden te drogen heb ik ongeveer 80 gaasbakken tot mijn beschikking. Groot voordeel van deze bakken is dat je ze goed en hoog kan stapelen.
gaasbak met Kreta oregano
Ook belangrijk voor het droogproces is dat er ruimte zit tussen de bakken waardoor er een goede ventilatie van vochtige lucht kan plaatsvinden. Als de planten gaan schimmelen en ontleden door broei verliezen ze ook hun etherische olie. Het is dus zaak om het droogproces onder ideale omstandigheden te laten verlopen.
sinaasappeltijm
Ik heb uiteindelijk alle gaasbakken moeten gebruiken. Hierbij kon 15 gaasbakken op elkaar stapelen.
sinaasappeltijm
Na een dag ruik je geen aromatische stoffen meer, maar alleen de lucht van drogende planten. Over een aantal dagen ga ik de tijm en oregano destilleren. Het is de bedoeling om de etherische olie te laten analyseren op samenstelling zodat we een beeld krijgen van de werkzame stoffen. Er is niets zo veranderlijk als de samenstelling van tijmolie.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten