koelemmer foto Frank Stolvoort

zondag 22 april 2018

Nieuwe destilleerketel testen

Afgelopen weken ben ik bezig geweest om de nieuwe destilleerketel te testen.  Daar waren eerst de nodige aansluitsnoeren, en een trafo voor nodig. Met de trafo kan ik de temperatuur regelen en het destillatietempo aanpassen. Verder had ik één electriciteitsgroep in de destilleerwerkplaats vrijgemaakt voor alleen deze ketel, dit om te voorkomen dat de stop zou doorslaan.

Voor een eerste test met de destilleerketel heb ik een hoeveelheid van 50 Liter water gebruikt, zonder dat de ketel gevuld was met aromatische planten. Het water had een begintemperatuur van 5 graden Celcius.  
Het duurde daardoor ruim 1,5 uur voordat het water (gedestilleerd water) uit de koelemmer kwam druppelen. Verder was tijdens deze eerste destillatie te zien dat de top van de destilleerketel niet helemaal goed afsloot getuige de stoomlekjes. 
Uitloop koelemmer tijdens de (water)destillatie
Voldoende redenen om een week later de ketel verder te testen. Ik had de top van de destilleerketel deze keer niet met een afsluitring vastgemaakt, maar met aluminiumtape afgeplakt.
Dat werkte want tijdens de (water) destillatie had ik geen stoomlekjes. 
Tijdens de derde proefdestillatie heb ik een koperen rooster in de ketel mee laten destilleren, en de koperen essencier getest. De top van de ketel heb ik afgesloten met de afsluitring.
Dit werkte prima. Geen stoomlekjes en een goede werking van de essencier, waarmee je tijdens de stoomdestillatie het hydrolaat en de etherische olie die ontstaat kan scheiden.



De destilleerketel heeft wel door zijn langwerpige vorm veel energieverlies. De bedoeling is dan ook om de ketel te gaan isoleren met natuurlijke materialen. We geven hem als het ware een jasje. Gecombineerd met voorverwarmd water zou dat de destilleertijd aanzienlijk verkorten.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten