koelemmer foto Frank Stolvoort

maandag 9 mei 2011

Destilleren van grove den en douglas spar

De eerste mei-week was, ook vanwege het weer, een uitgelezen kans om weer te gaan destilleren. In januari was ik gestart met het destilleren van grove den.

VERZAMELEN
Op donderdag 5 mei ben ik dan ook naar de Chaamse bossen gefietst om grove den en douglas spar te knippen. Daarvoor heb ik vooraf toestemming gevraagd aan de boswachter.
Het ging om kleine dennetjes die spontaan langs een ruiterpad waren opgekomen.
Van de jonge boompjes heb ik de jonge takjes met bloeiwijze en naalden afgeknipt en de stam afgezaagd en in de greppel ernaast gelegd.













Hiermee ben ik doorgegaan totdat ik één volle klapkrat had verzameld.

Verder heb ik van de Douglas spar van een aantal middelgrote bomen laaghangende takken afgezaagd en de kleine takjes met naalden en bloeiwijzen afgeknipt. Ook van deze soort heb ik één klapkrat verzameld.

DESTILLEREN.
Met het destilleren ben ik vrijdag een dag later begonnen.

De takjes van de grove den heb ik verder in kleinere stukjes geknipt.
En een hoeveelheid van 1,5 kg afgewogen ..................
.......................waarmee de alambiek volledig gevuld kon worden.


Al vrij snel kwam de eerste olie over. Bij deze destillatie had ik na het lezen van een aantal boeken van Jeanne Rose ( http://www.jeannerose.net/ ) ook aandacht voor het maken van hydrolaat. Mijn uitgangspunt was om van de 1,5 kg grove den maximaal 3 liter hydrolaat te maken, waarbij ik het destillatieproces langzamer liet verlopen.

Deze lege wijnflessen met schroefdop die ik gebruik om het hydrolaat op te vangen had ik dan ook grondig gereinigd.
Na deze destillatie heb ik nog een keer 1,5 kg grove den gedestilleerd. Zondag 8 mei ben ik verder gegaan met het destilleren van de Douglas spar. Bij deze deze destillatie, die ik twee keer heb uitgevoerd, is per keer

1,5 Kg spar gebruikt. Hierbij heb ik 6 volle (goed gereinigde) wijnflessen gevuld met het hydrolaat.

Wat opviel tijdens deze destillatie was dat de olie niet direct, zoals bij de den, overkwam. Maar heel geleidelijk tijdens het destillatieproces. Na het vullen van 3 wijnflessen (750 mL) met hydrolaat kwam er nog steeds olie over. Ik ben dan ook nog een uur doorgegaan met destilleren om meer olie-opbrengst te krijgen.

RESULTATEN
Grove den, Pinus sylvestrus:  3 kg - 6 liter hydrolaat en 6 mL  etherische olie (0,2%)
Douglas spar, Pseudotsuga menziesii:  3 kg - 5,5 liter hydrolaat en 12 mL etherische olie (0,4%)
Wat betreft de literatuurgegevens die ik heb kon ik alleen de  grove den vinden:
Pinus sylvestrus: naald takje bloeiwijze  0,1 - 0,8%    pine needle 0,5 - 3,0 %

 Douglas spar na het destilleren
Robert Seidel van de Essential Oil Company (V.S.) heb ik naar aanleiding van deze resultaten nog om advies gevraagd om tot een hogere opbrengst te komen. Robert is al een tijdje bezig heeft een eigen bedrijf en heeft zich de laatste tijd toegelegd op het destilleren van naaldbomen.

Robert Seidel;  summerschool Syros Greece 2005
Hij schreef mij via de e-mail dat hij de takken met een maximale diameter van 1 inch eerst door de hakselaar haalt. Destilleert totdat er geen olie meer overkomt, en dan na een nacht te laten staan weer verder destilleren.

Robert Seidel http://guerilla-distiller.blogspot.com/ 

Met deze methode zorgt hij ervoor dat het waslaagje dat om de naalden zit verdwijnt en zodoende bij destillatie meer olie uit de naalden vrijmaakt. Met als resultaat een hogere opbrengst aan olie. Iets om zelf uit te proberen dus!
Van het hydrolaat heb ik de zuurgraad (pH) gemeten. Volgens Jeanne Rose moet een goed hydrolaat een pH van 5 (zwak zuur) of iets lager hebben.

Ik vond voor het Dennen-hydrolaat een pH van 4,4 en voor het Sparren-hydrolaat een pH van 4,2. Nu alleen nog iemand zoeken die het hydrolaat nuttig kan gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten