koelemmer foto Frank Stolvoort

maandag 27 mei 2019

Eucalyptus gunnii

Vorig jaar ben ik begonnen met het destilleren van eucalyptus van Nederlandse bodem. Tijdens een bezoek aan een kwekerij in Zundert heb ik afspraken gemaakt over maaisel van Eucalyptus gunnii die ze kweken. http://indekoperenketel.nl/eucalyptus-en-thee-uit-zundert/
Eucalyptus gunnii
Ook dit jaar heb ik weer maaisel van deze plant kunnen destilleren. Het was niet mogelijk om het maaisel dezelfde dag nog te destilleren. Ik heb wel de eucalyptus gewogen en in de destilleerketel overgebracht en deze goed afgesloten. Op zich een experiment om te kijken of je in één dag tijd niet al te veel etherische olie verliest.
Destilleeropstelling: ketel 150 Liter + koelemmer
De volgende dag heb ik het eucalyptusmaaisel gedurende anderhalf uur gedestilleerd. Aan het begin van de destillatie rook de olie zacht muntachtig daarna werd de geur snel wat scherper. Na deze derde destillatie van de Eucalyptus gunnii had ik wat meer gegevens om te vergelijken.


Bekend is dat Eucalyptus globulus een hoge opbrengst aan etherische olie heeft. Deze boom is niet voor niets uitgezocht en commercieel interessant om olie van te maken. Ik vond in 2010 van uit Spanje overgevlogen E.globulus een opbrengst van 1 %, en voor E.nitens 0,5%.
olie en hydrolaat worden opgevangen in een scheitrechter
Als ik de 3 opbrengstresultaten (massapercentages) die ik nu van E.gunnii heb op een rijtje zet dan is de noodzaak van vers maaisel weer eens onderstreept. De hoogste opbrengst ( 0,25%) heb ik met deze plant bereikt door dezelfde dag nog te destilleren. In de ketel stoppen en de dag daarna destilleren leverde een massapercentage van 0,19% op, en een nacht in de koeling bewaren 0,14%.
INDEKOPERENKETEL: destillatie E.globulus in een alambiek
Het is goed om de reden van het vers destilleren van de Eucalyptus weer eens goed in beeld te hebben. Uiteindelijk ook logisch als je naar de structuur en plek in het blad kijkt waar de plant de etherische olie maakt en opslaat. Genoeg reden dacht ik om als er weer maaisel beschikbaar komt tijd in te ruimen om dezelfde dag nog te gaan destilleren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten