koelemmer foto Frank Stolvoort

maandag 2 juli 2018

Biologische kruiden destilleren

Inladen van diverse kruidenmaaisels
Afgelopen donderdag heb ik in Zuid-Limburg kruidenmaaisel kunnen ophalen bij Puur-Aroma. De planten zijn biologisch geteeld en gecertificeerd. Het is altijd een ware sensatie om de geuren van de vers gemaaide kruiden te op te snuiven!
Maaisel van twee soorten munt
Het maaisel wat van een aantal dagen verzameld was bestond uit diverse soorten munt, twee soorten tijm, basilicum, salie, stevia. Deze hoeveelheid paste met een beetje passen en meten net in de bestelwagen.
Kruiden in de droogbakken
Ik had de ruimte naast de destilleerwerkplaats een dag tevoren ingericht als extra droogruimte om meer capaciteit te hebben. Dat bleek wel nodig om de diverse kruidenmaaisels goed gesorteerd te drogen te leggen. 
Al de aromatische kruiden die ik had meegekregen kunnen na drogen gedestilleerd worden zonder daar er noemenswaardig verlies is aan etherische olie uit de plant. Een dag later heb ik dan ook de eerste kruiden gedestilleerd, twee tegelijk. Dat is mogelijk omdat ik twee destilleerketels tot mijn beschikking heb.
Vullen van de destilleerketel met sinaasappeltijm
De grootste ketel heb ik gevuld met in totaal 16,8 Kg sinaasappeltijm (Thymus vulgaris orange). De tijm was in één nacht droog, maar niet gedroogd. Belangrijk om goed te kunnen stoomdestilleren. Na het vullen en afsluiten van de destilleerketel en het water aan de kook brengen, heb de andere kleinere destilleerketel gevuld met 7,5 Kg Saliebladeren (Salvia officinalis).
Destillatie van sinaasappeltijm Thymus vulgaris orange
Uit ervaring met het destilleren van salie weet ik dat deze destillatie korter duurt dan die van tijm. Tijdens het destillatieproces zie je bij een aantal kruiden de kleur van de etherische olie veranderen.
Zo ook bij de sinaasappeltijm. De kleur veranderde van kleurloos naar geel.
Verschil in kleur van de etherische olie tijdens de destillatie
Ik heb uiteindelijk 145 mL sinaasappeltijm etherische olie kunnen destilleren. Deze opbrengst was hoger dan die van twee jaar geleden. Dat heeft alles te maken met de weersomstandigheden en de bloei van het plantje.
Destillatie van salie Salvia officinalis
De destillatie van de salie leverde een lagere opbrengst op: 24 mL. De andere kruiden zoals de diverse soorten munt ga ik op een later moment destilleren. Benieuwd wat voor type etherische olie dit gaat opleveren!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten