koelemmer foto Frank Stolvoort

maandag 4 augustus 2014

Destillatie van citroenmelisse

Afbeelding Wikipedia: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen
 
Afgelopen donderdag had ik bij Frank Radder van www.puur-aroma.com ongeveer 80 kg vers maaisel van de citroenmelisse meegenomen. Als je de bladeren van de citroenmelisse aanraakt krijg je een frisse citroengeur te ruiken. Je zou dus zeggen is 80 kg niet een beetje veel maaisel om wat etherische olie van te maken.
Melissa officinalis bron Wikipedia
Maar citroenmelisse heeft een heel lage opbrengst. Er is 8000 kg nodig om 1 liter olie te kunnen maken.Dit maakt melisse olie naast rozenolie de duurste etherische olie die te koop is. Voor mij wel een uitdaging om te kijken hoeveel olie ik uit deze plant van biologische kwaliteit kan destilleren.
De citroenmelisse moet wel vers gedestilleerd worden, vandaar dat vrijdagochtend gelijk aan de slag ben gegaan. De planten hadden de nacht in plastic zakken gezeten. Hierdoor waren de planten een beetje vochtig geworden. Om de destillatie met droog planten te kunnen uitvoeren heb ik een aantal zakken op een groot zeil te drogen gelegd om ze laten uitdampen.

Na de voorbereiding voor de destillatie kon ik de ketel met 16 kg citroenmelisse vullen. Vanwege de lage te verwachten opbrengst aan olie heb ik het destillaat (olie en hydrolaat) opgevangen met een scheitrechter.
Omdat dit de eerste keer was dat ik citroenmelisse zou destilleren, heb ik tijdens de destillatie goed geroken. Bij het stoomdestilleren van etherische olien gebruik je vooral je neus. Voordat het destillaat overkwam heb ik de volgende geuren waargenomen:
20 graden Celcius:  theeachtige lucht
24 graden Celcius   fruitig bloemige lucht
50 graden Celcius  zware citroenlucht
Start van de destillatie
Bij 85 graden Celcius kwam het eerste destillaat over. De citroenlucht werd wat minder maar bleef wel overheersend. De temperatuur tijdens het destilleren bleef op zo'n 96 graden Celcius hangen.
Het hydrolaat was opvallend troebel. Na 1 uur en 20 minuten destilleren rook ik een aangebakken groente lucht en werd het hydrolaat helder. Dat leek mij een goed moment om met de destillatie te stoppen.
citroenmelisse na de destillatie
De hoeveelheid olie die ik na scheiding van het hydrolaat in een kleine scheitrechter overhield zou je teleurstellend, maar verklaarbaar kunnen noemen. In totaal drie druppels (0,15 mL) olie uit 16 kg planten.
drie druppels citroenmelisse etherische olie
Verklaarbaar omdat de melisse niet echt vers te noemen was. Tijdens het vervoer hebben Erick en ik in een heerlijke citroenlucht gezeten. Dat betekend wel dat er onderweg door het aanraken en in zakken doen de planten al olie hebben afgegeven. 
Melisse heeft produceert net zoals bijvoorbeeld munt de olie aan de onderkant van blad in zogenaamde olieproducerende klieren. Bij geringe droging van het blad gaan deze microscopisch kleine klieren scheuren en verliest de plant haar olie.
Citroenmelisse maaisel na één dag
Toch is deze destillatie voor mij waardevol geweest, al was het alleen maar voor het hydrolaat. Jeanne Rose expert op het gebied van hydrolaten beschrijft het hydrolaat als volgt:
This wonderfull fresh, lemonscented water is used for sensitive or aging skin, or spayed down the throat for many kinds of throat infections 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten