koelemmer foto Frank Stolvoort

dinsdag 29 mei 2012

Larix destilleren deel 2

De zonnige en warme dagen voor en tijdens het pinksterweekeinde leken mij een geschikt moment om wat meer Lariks te gaan 'oogsten' en destilleren. Deze activiteit had ik een aantal dagen eerder al kenbaar gemaakt aan de boswachter. Catharina had ook wel zin om 's ochtends mee te gaan naar de Chaamse bossen en wat gezonde lucht op te snuiven.
Over een bospad hangend vonden we een grote Lariks die aan het rode merk te zien toch gekapt moest worden.
Met een paar kleine lariksboompjes erbij hadden we in totaal 4 klapkratten vol. Genoeg om de destilleerketel mee te vullen. In de middag heb ik deze hoeveelheid lariks fijn gemaakt met een hakselaar.
Ik had in totaal 16,5 kg fijngehakselde lariks om te destilleren. Net als bij de vorige destillatie heb ik op het metalen rooster in de ketel een vitrage-achtige stof gelegd om te voorkomen dat een klein deel van de gehakselde lariks door het rooster heen zou vallen.
Na alle verdere andere voorbereidingen voor de destillatie, zoals het vullen van de koelemmer met heet en koud water, en niet onbelangrijk het afdichten van de ketel met aluminiumtape, kon de destillatie beginnen.
De begintemperatuur (van de lucht) was 's middags al gestegen naar 30 graden Celcius.
Bij 36 graden Celcius, tien minuten voordat het destillaat overkwam, was er al een bloemige geur waar te nemen. Het destillaat kwam over bij 94 graden Celcius.
Voor het opvangen van het destillaat heb ik gebruik gemaakt va een scheitrechter ipv een florentijnse vaas. Dit vanwege de lagere opbrengst aan etherische olie.
De olie was in het begin van de destillatie kleurloos en veranderde geleidelijk in een licht gele kleur. Ook de geur veranderde van de licht bloemige geur in een wat zwaardere kruidige dennenachtige geur.
Na twee en een half uur destilleren ben ik gestopt. Van de 16,5 kg fijngehakselde lariks heb ik ongeveer 20 mL etherische olie kunnen destilleren, genoeg voor 2 flesjes. Een opbrengst dus van iets meer dan 0,1%. Lariksolie blijft daardoor een exclusieve olie.

Larix, wild - Chi 2,5 ml




Etherische olie van Larix decidua
Artikelcode: 3210PRO

Chi een bekende leverancier van etherische olie verkoopt ze dan ook in flesjes van maar 2,5 mL! 

Met de lariksolie hebben we wel een wondermiddeltje in huis:
Larixolie geeft meer zelfvertrouwen en kracht bij nieuwe activiteiten. Werkt verlichtend bij depressies en een onbehagelijk gevoel. Meer info:
www.anthemis.nl/aroma/larix.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten