koelemmer foto Frank Stolvoort

maandag 19 april 2010

Het werken met een alambiek

Het is eindelijk zover. Na veel voorbereidingen kon ik op zaterdag 10 april starten met een eerste destillatie met een 20 Liter alambiek. Deze destillatie met water is nodig om hem te reinigen.


Om te destilleren maak ik gebruik van flessengas. Het gas is een zomermengsel van propaan en butaan.


Voor de koeling van en naar de koelemmer heb ik tuinslang gebruikt. Voor een goede aansluiting van de koelemmer met de rest van de alambiek gebruik ik een labolift.



























Dit reinigen duurde anderhalf uur. Allereerst 35 minuten voordat de 14 liter water aan de kook was. Daarna een uur laten destilleren. Het destillaat was in het begin troebel en werd daarna steeds helderder.

1 opmerking:

  1. Goedemiddag,

    Zouden jullie het leuk vinden om op ons nieuwe stookforum een stukje te schrijven over het maken van etherische olien? Wij zijn een stook forum waar vooral gepraat wordt over whisky, likeuren, schnapps etc... maar regelmatig krijgen wij vragen over hoe je nou zelf parfum kunt maken bijvoorbeeld.

    Het lijkt mij heel leuk als iemand een keer iets wil schrijven over het destilleren van etherische olien.

    Met vriendelijke groet,

    Jan Wammes, www.stookforum.nl

    BeantwoordenVerwijderen